Mikor látogassunk el a fékszervízbe

A fékszervíz fogalma alá esik számos javítási és ellenőrzési folyamat, amiket az autón végre kell hajtani. Ilyenek például a teljes fékrendszer ellenőrzése, a fékbetétek cseréje, a féktárcsa, dobfék cseréje, javítása. Akármi is legyen a gond, a fékrendszer épségben tartása és rendszeres szakember által végzett ellenőrzése nem elkerülendő feladat. Habár evidens, hogy a fék a kocsi egyik legfontosabb alkatrésze, rendszere, azonban nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a rendszeres karbantartása minden közlekedőnek feladata és kötelessége. Ha valamilyen komolyabb hibával állunk szemben, akkor közúti balesetet is okozhatunk, amely komoly sérülésekkel járhat, így a karbantartás elhagyása mások veszélyeztetése is.

A fékszervíz feladatai

Ahhoz, hogy megtudjuk, milyen feladatai is vannak a fékszervíznek, fontos azt is tisztázni, hogy miből is áll maga a fékrendszer. A fékrendszerhez tartoznak az első fék, a hátsó fék, a blokkolásgátló és a kézifék is. Jól bebiztosított rendszernek lehet mondani, de bizonyos alkatrészek meghibásodása esetén az egész rendszer kevésbé hatásossá vagy működésképtelenné válhat. Milyen alkatrészekre kell különösen odafigyelni? Elsősorban azok okoznak gondot, amik kopásra képesek. A fékbetétek éppen ilyenek, a súrlódási hatásnak köszönhetően tudják lassítani, fékezni az autót. Féktípusok tekintetében, mostanában az autógyártók inkább a tárcsaféket részesítik előnyben, ezek közül is inkább az első tárcsafékkel kalkuláljunk, amikor új autót vásárolunk.

Mikor menjünk fékszervízbe?

Vannak árulkodó jelei annak, mikor kell a fékszervízbe menni. Ezek sokfélék lehetnek, hiszen a fék maga is több alkatrészből áll. A tárcsaféken például a felfedezett barázdák, rozsdafoltok vagy repedések árulkodó jelei annak, hogy ideje megnézetni a kocsit. A féktárcsa cseréje azonban együtt jár a fékbetétek újra cserélésével is. Amikor a tárcsákról van szó, mindegyiknek van egyfajta „futamideje”, ami után már nem nagyon bírja, vagy inkább általánosításnak mondhatóan bírja az első negyven-hatvanezer kilométeren keresztül, a hátsónál pedig ötven-nyolcvanezer kilométeren át állíthatjuk ugyanezt. Ennyi idő alatt mindössze két vagy három millimétert kopnak, azonban ez is elég ahhoz, hogy újat kelljen beszereltetni. Annyi biztos, hogy a kopott fékbetéttel nem csak veszélyes használni az autót magát, hanem amiatt is fontos a csere, hogy a többi, körülötte elhelyezkedő alkatrészt ne károsítsa. A fékolajt minden második évben cserélni kell, annak szabatossága lejár, amit egyaránt ront a levegő is, illetve a hirtelen erőteljes fékezéskor történő felforrása magának a fékolajnak.

Hogyan kerüljük el a fékszervízet?

Hát ne azzal, hogy ignoráljuk a felmerülő problémákat! Amikor a baj már megtörtént, akkor nincs visszaút, a fékszervíz is max cserélni tud. Azonban számos dolgot tehetünk, ami segít megvédeni a fékrendszert, és így később kell a szerelőhöz ellátogatnunk, mint azt egyébként kellene. Például előnyös, hogy a motor kikapcsolása után ne fékezzünk, ha ezt megtehetjük, ilyenkor ugyanis a fékrásegítő erő megszűnik, és nagyobb nyomást kell kifejtenünk, ami az alkatrészeknek sem tesz jót. Használjuk keveset a féket! Ez nem azt jelenti, hogy őrült sebességgel kanyarodjunk be minden elágazásnál, éppen ellenkezőleg. Amennyire azt a közlekedő forgalom engedi, kanyarok előtt emeljük fel a gázpedálról a lábunkat, és engedjük, hogy a kocsi a saját tempójában lassuljon le. Egy-egy ilyen kihagyott fékezési lehetőség is sokat számíthat, hogyha a fékekről van szó. Az erőteljes fékezéseket is kerüljük inkább. Ha van lehetőségünk dombon és sík területen is parkolni, akkor mindig inkább a síkot válasszuk, így a parkoló autó fékrendszere nem fog veszélybe kerülni. Kíméljük a fékolajat! Kerüljük a gyors és nagy intenzitású fékezéséket, mert azzal is felforr a fékolaj, és romlik a minősége is. Ha tehetjük, akkor kerüljük a meredek lejtőket is, az itteni fékezéskor felforró fékolaj is rontja a minőségét magának az olajnak.

A kézifék a fékszervízben

A fékszervízben az egyik legfontosabb féket, a kéziféket is ellenőriztessük le minél többször. Mi magunk is tudjuk ellenőrizni azt a kattanások számolásával, hogy megfelelően működik-e, általában a három-üt közötti kattanás jelenti a megfelelő működést, azonban az is fontos, hogy ellenőrizzük a tényleges működését. Lejtőn megállásnál érdemes lehet egy kitámasztót magunknál tartanunk, ami egy formára vágott kis fadarab is lehet akár. Ha nem készültünk előre, akkor egy nagyobb kő is hasznos lehet, azonban semmiképp ne feledkezzünk el róla, amikor éppen kiállunk a kocsival a dolgunk végeztével.

A fékszervíz tehát fontos, talán az egyik legfontosabb a helyes működéshez. Mind a saját épségünk érdekében, mind a forgalomban való részvétel szempontjából fontos, hogy folyamatos karbantartásnak, ellenőrzésnek legyen kitéve, a kímélési folyamatokat érdemes betartani, és legalább néhány havonta nézessük át akkor is, hogyha egyébként megfelelően működik az autó, de amikor valamilyen árulkodó jelet fedezünk fel a kocsi működésében, akkor még fontosabb, hogy idejében nézessük azt meg.

 

Previous post Törölközőszárítós radiátor, avagy az egyik legkiválóbb opció törölközők szárításra
Next post Télen is kitart a kutyaház?